Turbo-ontmoeten, sneltortelen, snuffeltreffen, snelkoppelen.
Inmiddels een jaar geleden gaven bewoners van Ensõ tijdens een vergadering van de cliëntenraad aan dat zij graag meer hun mening willen geven tijdens een sollicitatieprocedure.
‘Ze moeten met ons werken en wij met hen!’
Met elkaar hebben we gebrainstormd wat die rol zou kunnen zijn. Zo ontstond er een nieuw gedeelte in de sollicitatieprocedure. Na de eerste brieven en curriculum vitae selectie worden sollicitanten nu eerst uitgenodigd voor een speeddate.
Wat is een speeddate? Bewoners en medewerkers van Ensõ ontvangen dan in een ontspannen setting binnen de lunchroom van het College geïnteresseerde kandidaten voor een functie binnen Ensõ. Op een informele manier, met een hapje en een drankje, kan er kennis met elkaar gemaakt worden, zodat er een goede eerste indruk ontstaat.
Na een wederzijdse klik zal er een meedraaidienst volgen op de locatie waar een vacature is. Hier zal ook veel contact zijn met de bewoners van die locatie.
Zo kunnen bewoners op meerdere momenten in de procedure mee kijken, vragen stellen, maar vooral of zij ‘die klik’ – ‘op gemak voelen’ ervaren.
‘Meekijken, meepraten en mijn mening geven. Dat vind ik fijn. De begeleiders moeten met ons werken, dus voor ons is het belangrijk dat wij de klik ook hebben met de toekomstige begeleider. Door je nu aan te melden om bij de speeddate te zijn kan je al bij de eerste indruk zijn en als hij/zij dan meeloopt op de locatie kan ik dat nog een keer!’
Merel (bewoonster)
Ik vind het een leuke en spontane manier om kennis te maken met mogelijk nieuwe collega’s. Op 23 juni was de laatste speeddate, aan de bar in ’t college. De sollicitanten voelen zich gelijk welkom en ‘thuis’ door de ongedwongen manier. Nadien bespreken we dan de verschillende sollicitanten met de bewoners en collega’s die hierbij aanwezig waren. Zo kunnen we met elkaar beslissen of hij/zij door mag naar de volgende ronde ‘de meedraaidienst op locatie’.
Jacqueline (begeleidster)
Na een jaar kunnen we zeggen dat we erg tevreden zijn over de bijgestelde procedure. Bewoners, sollicitanten, medewerkers, iedereen voelt zich gezien en geoord in een proces waarin je een klik met elkaar zoekt om een samenwerking aan te gaan.